دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
23 اسفند 1399 - 16:39

هفت شرط امارات برای تجدید رابطه با ترکیه

مقام سابق اماراتی شرط و شروط کشورش برای عادی سازی روابط با ترکیه را اعلام کرد
کد خبر : 8625

پایگاه رهنما:

«عبدالخالق عبدالله»، استاد دانشگاه امارات، مشاور سابق بن‌زاید که به مراکز تصمیم گیر در این کشور بسیار نزدیک است، هفت شرط برای عاد‌سازی روابط برای ترکیه گذاشت.

او جمعه‌شب در حساب توییتری خود با انتشار تصویری «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه نوشت: «او ابتدا موارد زیر را انجام دهد:

۱) پایان دادن به اشغالگری در سوریه و عراق

۲) خارج کردن نیروهای مزدور از لیبی

۳) توقف حمایت از جماعت اخوان المسلمین

۴) خودداری از تحریک علیه ثبات مصر

۵) اخراج فوری نیروهای از خلیج فارس

۶) باز نگری در نقشه‌های توسعه‌طلبانه عثمانی

۷) عذرخواهی بابت حمله به رهبران سعودی

او در پایان توییتش نوشت: «در این صورت است که می‌توان با او آشتی کرد.»

ترکیه و امارات طی سال‌های اخیر در چند منطقه منافع مخالف و حتی متضاد داشته‌‌اند. آنکارا در لیبی از دولت وفاق ملی که مورد حمایت سازمان ملل بود حمایت کرد که در مقابل آن، دولت شرق این کشور به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر قرار داشت. حفتر مورد حمایت ائتلاف عربی امارات بود ولی با حمایت ترکیه، از متصرفاتش مجبور شد عقب بنشیند.

در پرونده مصر، نیز ترکیه از اخوان المسلمین و دولت محمد مرسی که توسط السیسی برکنار شد حمایت کرد که در تضاد آشکار با سیاست ابوظبی در این کشور آفریقایی بود.

با این حال بیشترین تقابل سیاست‌‌های ترکیه و امارات در قطر و قضیه ترور «جمال خاشقچی» بود. در این پرونده ترکیه دوشادوش رسانه‌های قطری مانند الجزیره، رهبران سعودی از جمله بن سلمان که مورد حمایت اماراتی‌ها و شخص بن زاید بود را به باد انتقاد گرفت.

آنکارا همچنین با حمایت تمام قد از دوحه در برابر ائتلاف سعودی، اماراتی، مصری و بحرین مانع از حمله نظامی این ائتلاف به قطر شد.

از سوی دیگر برخی رسانه ها و شخصیت های سیاسی از تلاش های سعودی جهت ورود ترکیه به جنگ یمن در حمایت از دولت عبدربه منصور هادی خبر می دهند . از طرفی وزیر امور خارجه سعودی نیز روزهای گذشته به قطر سفر کرد تا در این خصوص رایزنی کند ‌.

همچنین ترکیه نیز در اقدامی کم سابقه حملات جنبش انصارالله به عمق خاک سعودی را محکوم نمود .

در خصوص دخالت ترکیه در یمن گمانه زنی های مختلفی صورت گرفته و کیفیت و کمیت ورود نظامی این کشور به بحران یمن هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد .

کارشناسان معتقدند که  با توجه به این که رئیس جمهور آمریکا از مستشاران نظامی این کشور درخواست کرده تا در عملیات های تهاجمی علیه یمن شرکت نکنند و به همین علت بسیاری از جنگنده بمب افکن های سعودی زمین‌گیر شده اند ، وزارت دفاع سعودی به دنبال جایگزین مناسبی است تا بتواند خلاء حضور کارشناسان نظامی آمریکایی را پر کند .

در همین راستا کشوری مدنظر بود که با سیستم های نظامی آمریکایی آشنایی لازم را داشته باشد.

رژیم صهیونیستی و ترکیه ۲ گزینه مدنظر سعودی ها بودند اما با توجه به مشکلات ناشی از حضور مستشاران یهودی در عربستان ، این کشور تصمیم گرفت به سراغ ترکیه برود.

 تجربه موفق ترکیه در خصوص پشتیبانی از آذربایجان در جنگ قره باغ احتمالا یکی از دلایل رغبت محمد بن سلمان به کارشناسان نظامی ترکی است

منبع: الوقت

ارسال نظرات